دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

[ad_1]

فرارو- دریاچه کیوو کیوو این دریاچه که بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو در قاره آفریقا قرار دارد، دریاچه ای زیبا با پوشش گیاهی دیدنی است که آن را به بهشت ​​توریستی تبدیل کرده است، اما این دریاچه عنوان عجیب «قاتل» را دارد و دلیل آن بسیار جالب است. در اعماق دریاچه منابع عظیمی از متان و دی اکسید کربن وجود دارد و در نزدیکی آن یک آتشفشان فعال وجود دارد که می تواند هر لحظه فوران کند. انفجار چنین تانکی می تواند بیش از ده ها بمب اتمی را منفجر کند و جان میلیون ها نفر را به خطر بیندازد.

به گزارش فرارو، می گذشته یک آتشفشان کوهستانی نیراگونگو فوران قابل توجهی در نزدیکی دریاچه رخ داد که مهندسان و کارکنان نیروگاه شناور دریاچه کیوو را به وحشت انداخت. اما این گدازه های آتشفشان نبود که آنها را به وحشت انداخت، بلکه غلظت عظیم گازهای بالقوه انفجاری در دریاچه بود. این افراد کارمندان شرکت هستند کیوووات آنها گازهایی را از کف دریاچه استخراج می کنند تا برق تولید کنند.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

فرانسوا دارشامبو، مدیر محیط زیست KivuWatt، می گوید; هزاران سال فعالیت آتشفشانی باعث شده تا تجمع متان و دی اکسید کربن در اعماق دریاچه کیوو حل شود. این مقدار آنقدر زیاد است که اگر در یک رویداد نادر منتشر شود، مخرب بودن آن غیرقابل تصور خواهد بود. او اضافه کرد؛ اگر به اصطلاح فوران آهک رخ دهد، باعث انفجار عظیم گاز از آب های عمیق به سطح می شود که منجر به امواج بزرگ و ابرهای گاز سمی می شود که زندگی میلیون ها نفر را تهدید می کند. لیمونولوژیست یا کارشناس آب شیرین به خبرگزاری فرانسه گفت: «این چیزی است که ما به آن قاتل دریاچه می گوییم.

به جز کیوو، نیوس و مونون در شمال غربی کامرون، تنها سه دریاچه از این دست در جهان وجود دارد. دو مورد آخر در limnike در دهه 1980 فوران کردند، زمانی که یک فاجعه بزرگ Lake News بیش از 1700 نفر را به دلیل انتشار کربن سمی کشت. اما این بلایا در مناطق روستایی رخ داده است، در حالی که به گفته دارکامبو، حدود 2 میلیون نفر در معرض خطر یک فاجعه مشابه در دریاچه کیوو هستند. هم در رواندا و هم در جمهوری دموکراتیک کنگو، بسیاری در ترس از پتانسیل مضر دریاچه زندگی می کنند، و داستان های زیادی از ناپدید شدن شناگران پس از خفه شدن یا غرق شدن وجود دارد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

با این حال کیووات معتقد است که دریاچه علاوه بر این خطرات می تواند حیات بخش باشد. استخراج منابع عظیم گازی از اعماق این دریاچه که البته در نوع خود اولین نمونه است، می تواند منبع عظیم انرژی ارزان قیمت را برای مردم این کشورها فراهم کند. برای رسیدن به سکوی منحصربه‌فرد کیویوات، انبوهی از لوله‌ها و شناورهایی وجود دارد که ارتفاع یک ساختمان چند طبقه در بخش رواندای کیویوات لنگر انداخته است. مرکز با صدایی کر کننده، آب اشباع شده با دی اکسید کربن و متان را از حدود 350 متر (1150 فوت) بالا می برد.

با افزایش گازها و تغییر فشار، آب و گاز از هم جدا می شوند. پریشام نوندا، مدیر KivuWatt، که این پروژه را “چیزی بین نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر” توصیف کرد، گفت: “این مانند باز کردن یک بطری نوشابه است.” متان استخراج شده برای تبدیل گاز به برق به تاسیسات دوم در سواحل رواندا برده می شود. دی اکسید کربن نیز در عمق مناسب به حوضچه پمپ می شود تا تعادل ظریف بین دو گاز به هم نخورد. این شرکت می گوید امیدوار است که متان را در طول زمان حذف کند تا فشار در دریاچه کاهش یابد و احتمالاً خطر فوران های لیمنیک کاهش یابد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

اما ترس از وقوع چنین فاجعه‌ای زمانی به وجود آمد که آتشفشان آتشفشانی فعال در شمال کیوو در جمهوری دموکراتیک کنگو در اوایل سال 2021 زنده شد. جریان گدازه جان 32 نفر را گرفت و صدها خانه را ویران کرد، اما مشکل اصلی این بود. زلزله پس از موج دوم گدازه به اعماق زمین در زیر خود دریاچه. با افزایش تعداد زمین لرزه ها، کارکنان KivuWatt احساس وحشت کردند و هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

یکی از گزینه ها تعطیلی موقت نیروگاه بود، اما تعطیلی عملیات عواقب جدی برای رواندا به همراه خواهد داشت، زیرا این شرکت حدود 30 درصد از برق مصرفی سالانه خود را در این کشور آفریقای شرقی تامین می کند. شرکت آمریکایی ContourGlobal که مالک KivuWatt است، سرمایه گذاری در تولید گاز و تولید برق از دریاچه KivuWatt را آغاز کرده و قول داده است که به سرعت ظرفیت تولید و تولید برق خود را چهار برابر کند. مارتین اشمید، محقق موسسه تحقیقات آب و محیط زیست سوئیس، می گوید: «زمان تخلیه این ذخایر عظیم گاز به سرعت استخراج بستگی دارد. با این حال حتی با وعده استخراج چهارگانه، قرن ها طول می کشد تا متان دریاچه به طور کامل تخلیه شود، بنابراین خطر بزرگ این دریاچه مرگبار تا سال ها باقی خواهد ماند.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما