وزیر امور خارجه روسیه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواست تا در بحبوحه تنش های اوکراین به گفتگو با غرب ادامه دهد

[ad_1]

مسکو: دیپلمات ارشد روسیه روز دوشنبه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه توصیه کرد در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوکراین، به گفتگو با غرب درباره خواسته‌های امنیتی روسیه ادامه دهد.

بیانیه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، به نظر می رسد نشان دهنده قصد کرملین برای ماندن در مسیر دیپلماتیک باشد، حتی اگر ایالات متحده هشدار داده است که مسکو هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند.

لاوروف در ابتدای دیدار با پوتین پیشنهاد کرد که مسکو باید با آمریکا و متحدانش گفت‌وگو کند، حتی اگر آنها خواسته‌های امنیتی عمده را رد کرده باشند.

مسکو از غرب ضمانت‌هایی می‌خواهد که ناتو اجازه نخواهد داد اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به عنوان عضو بپیوندند و این ائتلاف استقرار تسلیحات به اوکراین را متوقف کرده و نیروهایش را از اروپای شرقی عقب‌نشینی خواهد کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد که حتی با وجود اینکه ایالات متحده و متحدانش این درخواست‌ها را رد کرده‌اند، واشنگتن پیشنهاد داده است تا درباره محدودیت‌های استقرار موشکی در اروپا، محدودیت‌های رزمایش‌های نظامی و سایر اقدامات اعتمادساز گفتگو کند.

پوتین هنوز پاسخی رسمی به این پیشنهادات ارائه نکرده است.

لاوروف در پاسخ به سوال پوتین که آیا ادامه تلاش‌های دیپلماتیک منطقی است یا خیر، پاسخ داد که احتمالات برای گفت‌وگوها «به پایان رسیده است» و او پیشنهاد ادامه مذاکرات را داد.

لاوروف گفت: «مذاکرات نمی‌توانند به طور نامحدود ادامه پیدا کنند، اما من پیشنهاد می‌کنم که در این مرحله آن‌ها را ادامه داده و گسترش دهیم».

دیدار آنها در حالی برگزار شد که صدراعظم آلمان سفر خود را به کیف و مسکو برای آخرین تلاش برای جلوگیری از حمله ترسناک روسیه به اوکراین آغاز کرد که برخی هشدار می‌دهند تنها چند روز دیگر باقی مانده است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه از اوکراین بازدید کرد و قصد دارد برای گفتگو با پوتین به مسکو ادامه دهد. مسکو هر گونه برنامه ای برای حمله را رد می کند، اما بیش از 130000 سرباز را در نزدیکی اوکراین جمع آوری کرده است و از نظر ایالات متحده، قدرت آتش کافی برای حمله در کوتاه مدت ایجاد کرده است.

شولز در توییتی از کیف نوشت: «ما در حال تجربه یک تهدید بسیار بسیار جدی برای صلح در اروپا هستیم.

با افزایش نگرانی ها مبنی بر قریب الوقوع بودن جنگ، ارتش آلمان اعلام کرد که اولین نظامی از حدود 350 نیروی اضافی که برای تقویت نیروهای ناتو در لیتوانی می فرستد، روز دوشنبه در راه است. شش قبضه اسلحه هویتزر نیز برای انتقال به جناح شرقی اتحاد در کامیون ها بارگیری می شد.

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، با توجه به اینکه جهان در حال حاضر در حالت آماده‌باش قرار دارد، گفت که حمله روسیه ممکن است “اکنون بدون اطلاع قبلی اتفاق بیفتد”. این به دنبال هشدار مقامات ایالات متحده مبنی بر اینکه ممکن است تهاجم در این هفته رخ دهد، منجر به هجوم دیپلماسی و همچنین اقدامات بازدارنده می شود.

در همین حال، لیتوانی خانواده‌های دیپلمات‌ها و برخی از کارکنان دیپلماتیک غیرضروری را از اوکراین خارج کرد. ایالات متحده در حال حاضر بیشتر کارکنان خود را از سفارت در کیف بیرون می کشد. و وزارت خارجه یونان به چندین کشور غربی پیوست و از شهروندان خود خواست تا کشور را ترک کنند.

این حرکت ها آخرین تدارکات برای یک جنگ احتمالی بود. روز یکشنبه، برخی از خطوط هوایی پروازهای خود به کیف را لغو کردند و سربازان در آنجا محموله های جدید تسلیحات اعضای ناتو را تخلیه کردند. آژانس ایمنی ترافیک هوایی اوکراین به دلیل تمرینات دریایی روسیه، حریم هوایی بر فراز دریای سیاه را “منطقه خطر بالقوه” اعلام کرد و توصیه کرد هواپیماها از پرواز بر فراز دریا خودداری کنند. 14-19.

ایالات متحده و متحدانش در ناتو بارها هشدار داده اند که روسیه بهای گزافی را برای هر تهاجمی خواهد پرداخت، اما آنها گاهی اوقات برای ارائه یک جبهه متحد تلاش کرده اند. دولت شولتز، به ویژه، به دلیل امتناع از ارائه سلاح های مرگبار به اوکراین یا بیان اینکه از کدام تحریم ها علیه روسیه حمایت می کند، مورد انتقاد قرار گرفته است، و این پرسش هایی را در مورد عزم برلین برای ایستادگی در برابر مسکو ایجاد می کند.

تا کنون، به نظر می رسد هشدارهای ناتو تأثیر چندانی نداشته است: روسیه تنها نیروها و تسلیحات خود را در منطقه تقویت کرده و رزمایش های عظیمی را در متحد خود بلاروس، که همسایه اوکراین نیز است، راه اندازی کرده است. غرب نگران است که این رزمایش که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، توسط مسکو به عنوان پوششی برای تهاجم از شمال مورد استفاده قرار گیرد.

روسیه بارها نگرانی های اوکراین و غرب در مورد افزایش نظامی را نادیده گرفته و گفته است که این حق را دارد که در هر جایی که نیاز باشد در خاک خود نیرو مستقر کند.

برخی از ناظران انتظار دارند که مسکو در نهایت مصالحه ای را بپذیرد که به جلوگیری از میزبانی کمک می کند و به همه طرف ها اجازه می دهد چهره خود را حفظ کنند. در حالی که ناتو از بستن درهای اوکراین امتناع می ورزد، این ائتلاف همچنین قصد ندارد به این زودی از آن یا هر کشور دیگر شوروی سابق استقبال کند. برخی از کارشناسان ایده هایی مانند توقف توسعه ناتو یا وضعیت بی طرف برای اوکراین را برای کاهش تنش مطرح کرده اند.

وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در بریتانیا، به نظر می‌رسد که چنین راه میانه‌ای را پیشنهاد می‌کند و روز یکشنبه به بی‌بی‌سی گفت که این کشور می‌تواند از هدف خود برای پیوستن به ناتو “هدفی که در قانون اساسی خود نوشته شده است” در صورت جلوگیری از جنگ با روسیه صرف نظر کند. .

پریستایکو به رادیو 5 بی‌بی‌سی گفت: «ممکن است به‌ویژه چنین تهدیدی شویم، از این طریق باج گیری شویم و به سمت آن فشار بیاوریم.

با این حال، روز دوشنبه، به نظر می رسد که پریستایکو از آن عقب نشینی کرد و گفت که “برای جلوگیری از جنگ، ما آماده امتیازات زیادی هستیم… اما این ربطی به ناتو ندارد، که در قانون اساسی تصریح شده است.”

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پریستایکو، گفت که روسیه از چنین اقدامی استقبال خواهد کرد اما به رد سریع آن توسط وزارت خارجه اوکراین اشاره کرد.

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین نیز تاکید کرد که هیچ صحبتی در مورد بازنگری در ماده قانون اساسی که به عضویت در ناتو اشاره دارد وجود ندارد و برخی از قانونگذاران خواستار برکناری پریستایکو شدند.

در همین حال، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز یکشنبه گفت که کیف درخواست کرده است تا در 48 ساعت آینده نشستی از سازمان امنیت و همکاری در اروپا برگزار کند تا درباره استقرار روسیه در نزدیکی مرزهای این کشور گفتگو کند.

لهستان که در حال حاضر ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد، گفت که این نشست برای سه شنبه برنامه ریزی شده است اما بعید است که تنش ها را کاهش دهد.

در حالی که منطقه در حاشیه قرار دارد، وزارت دفاع روسیه روز شنبه وابسته نظامی سفارت آمریکا را برای اعتراض به آنچه که به گفته آن یک زیردریایی آمریکایی در آب‌های روسیه در نزدیکی جزایر کوریل در اقیانوس آرام است احضار کرد. ارتش روسیه گفت که این زیردریایی ابتدا دستور خروج را نادیده می گرفت، اما پس از استفاده نیروی دریایی از “وسایل نامناسب” آن را ترک کرد. آمریکا ورود کشتی این کشور به آب های روسیه را رد کرده است.

استانیسلاو گاجیماگومدوف، معاون ستاد کل ارتش روسیه، در پاسخ به سوال قانونگذاران روز دوشنبه در مورد اینکه آیا ارتش می‌تواند به کشتی‌های جنگی خارجی که وارد آب‌های روسیه می‌شوند حمله کند، گفت که ارتش برای آن آماده است، اما افزود که چنین تصمیم‌هایی فقط در بالاترین سطح اتخاذ می‌شوند.

دیپلماسی در سطح بالا نیز ادامه یافته است، اما تاکنون نتایج کمی داشته است. کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در تماس یک ساعته با پوتین گفت که حمله به اوکراین باعث “رنج گسترده انسانی” خواهد شد و غرب متعهد به پایان دادن به بحران است اما “به همان اندازه برای سناریوهای دیگر آماده است.”

بایدن همچنین یکشنبه به مدت یک ساعت با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت و گو کرد و موافقت کرد که هم بازدارندگی و هم دیپلماسی را برای به تعویق انداختن حمله روسیه ادامه دهد.

زلنسکی همانطور که قبلاً انجام داده بود، با اشاره به اینکه کیف و سایر شهرهای اوکراین “ایمن و تحت حفاظت قابل اعتماد هستند” سعی کرد این ایده را که درگیری قریب الوقوع است کم اهمیت جلوه دهد.

در گزارش دفتر وی از تماس تلفنی نیز نقل‌قول کرد که وی پیشنهاد می‌کرد دیدار سریع بایدن به تنش‌زدایی اوضاع کمک می‌کند، اما در خلاصه تماس کاخ سفید به این احتمال اشاره نشده است.

روسیه و اوکراین از سال 2014، زمانی که رهبر دوستدار کرملین اوکراین توسط یک خیزش مردمی از سمت خود برکنار شد، درگیر درگیری شدیدی هستند. مسکو با الحاق شبه جزیره کریمه و سپس حمایت از شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین که درگیری ها بیش از 14000 کشته برجای گذاشته است، پاسخ داد.

توافق صلح در سال 2015 با میانجیگری فرانسه و آلمان به توقف نبردهای گسترده کمک کرد، اما درگیری های منظم ادامه یافته و تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی متوقف شده است.

تلویزیون زنده



[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما