روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

[ad_1]

فرارو- روانشناسی رنگ در تجارت یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. تقریباً از زمان رونق چاپ رنگی در روزنامه ها و آژانس های تبلیغاتی، بحث روانشناسی رنگ ها و نقش رنگ در بازاریابی و تبلیغات جدی شده است. رنگ‌ها علاوه بر تأثیری که بر افراد می‌گذارند، می‌توانند بر تجارت و برند شما تأثیر بگذارند. این نیز تأثیرگذار است که مشتری در مورد شما چگونه فکر می کند. نتایج بسیاری از مطالعات در این زمینه نشان داده است که برخی از رنگ ها در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطب موثرتر هستند.

به گزارش فرارو، وب سایت helpcout در مقاله ای مهم ترین اصول روانشناسی رنگ ها در کسب و کار و برندسازی را ارائه کرده است.

روانشناسی رنگ چیست؟

به طور کلی، روانشناسی رنگ ها مطالعه چگونگی تأثیر رنگ ها بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ بر این موضوع تمرکز می کند که چگونه رنگ ها می توانند بر مصرف کنندگان یک محصول تأثیر بگذارند یا اینکه آیا رنگ ها می توانند مصرف کنندگان را برای ترجیح یا خرید مارک های خاص ترغیب کنند. این یک مطالعه بسیار مهم است که باید هنگام شروع یک تجارت جدید، توسعه یک تجارت یا بازاریابی یک محصول به آن توجه کنید. جالب است بدانید که محققان در مطالعه ای با عنوان “تاثیر رنگ بر بازاریابی” به این نتیجه رسیدند که حدود 90 درصد قضاوت های مستقیم محصول فقط بر اساس رنگ است.

مشکل روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

تلاش های بی شماری برای طبقه بندی نحوه واکنش افراد به رنگ های مختلف انجام شده است. اما حقیقت این است که رنگ تا حد زیادی به تجربه شخصی بستگی دارد و نمی توان آن را به راحتی به احساسات خاص و جهانی تبدیل کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیت، تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی بر نحوه تأثیرگذاری رنگ‌ها بر ما تأثیر می‌گذارد. بنابراین این ایده که رنگ‌هایی مانند زرد یا بنفش می‌توانند حس بسیار خاصی را برانگیزند احتمالاً می‌تواند به اندازه خواندن کف دست شما دقیق باشد.

به باورهای رایجی مانند “سبز به معنای صلح” فکر کنید. هیچ دلیلی برای این باور در بازاریابی و تبلیغات پیدا نمی کنید. سبز گاهی اوقات برای برندسازی مسائل زیست محیطی مانند نسل هفتم استفاده می شود. اما چیزهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید در نام رنگ فضاهای مالی مانند نعناعی پیدا کنید. همچنین می توان از قهوه ای برای ایجاد حس گرم و جذاب (روز شکرگزاری) و تحریک اشتها (تجارت شکلات) استفاده کرد.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

با این وجود، هنوز هم می‌توان آن‌ها را برای رنگ یک ویژگی کلی بازاریابی و نام تجاری یافت، اگرچه نباید آنها را بدیهی تلقی کرد. در این مورد تاکید می شود که برای انجام این کار باید به دنبال روش های عملی و تجربی برای تعیین رنگ بود.

نکات اساسی در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

اولین نکته این است که هیچ دستورالعمل روشنی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. اگرچه ممکن است بتوانید رنگ کسب و کار خود را با مشاهده راهنماهای موجود در سایت ها پیدا کنید، اما واقعیت این است که در پاسخ به این سوال که «کدام رنگ ها برای برند من مناسب هستند؟» همیشه عبارت «بستگی دارد» وجود دارد. این یک پاسخ ناامیدکننده است. اما این یک واقعیت است. زمینه ای که در آن کار می کنید یک لحظه کلیدی است. احساس، خلق و خو و تصویری که برند یا محصول شما ایجاد می کند بسیار مهم است. خبر خوب این است که تحقیق در مورد روانشناسی رنگ می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

رنگ مربوط به نوع کسب و کار است

محققان در یک مطالعه در سال 2006 دریافتند که مناسب بودن درک رنگ مورد استفاده برای یک برند خاص بسیار مهم است. به عبارت دیگر آیا رنگ انتخابی متناسب با چیزی است که می فروشید؟ وقتی نوبت به انتخاب رنگ «مناسب» می‌رسد، تحقیقات نشان می‌دهد که پیش‌بینی واکنش مصرف‌کننده به تطابق رنگ بسیار مهم‌تر از باورهای صاحب کسب‌وکار است. بنابراین هنگام انتخاب رنگ برای بازاریابی و برندسازی خود، از خود بپرسید که آیا بهتر است ابتدا به نظرات مشتریان نگاه کنید یا اینکه رنگ برای چیزی که من می فروشم مناسب است؟

رنگ مناسب نشان دهنده شخصیت برند شماست

رنگ ها بر نحوه درک برند تأثیر می گذارند و مردم را برای خرید راهنمایی می کنند. به عبارت دیگر، رنگ‌ها تأثیر مستقیمی بر نحوه‌ی دید مشتری از «شخصیت» یک برند دارند. در حالی که رنگ‌های خاص کاملاً با ویژگی‌های خاصی ترکیب می‌شوند (مانند قهوه‌ای با زبری)، مطالعه دانشگاهی در مورد رنگ‌ها و مارک‌ها معمولاً به شما می‌گوید که این شما هستید که ابتدا شخصیت برند مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. سپس رنگ مناسب آن را انتخاب کنید.

جنیفر آکر، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است و مقاله او با عنوان ابعاد برند تجاری، پنج بعد کلیدی را که در شخصیت برند نقش دارند، بررسی می کند. برندگان گاهی اوقات می توانند بیش از دو شخصیت را نشان دهند. اما به طور کلی، بیشتر آنها تحت سلطه یکی از این شخصیت ها هستند. از خود بپرسید: “می خواهید شخصیت برندتان چگونه باشد و چگونه می توانید از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنید؟”

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

پنج بعد اصلی شخصیت برند از دیدگاه جنیفر آکر

رنگ مناسب برای مخاطب شما جذاب است

یکی از جالب‌ترین آزمایش‌ها در روان‌شناسی رنگ‌ها در رابطه با جنسیت، کاری است که جو هالوک برای «تنظیم رنگ» انجام داد. داده های هالوک ترجیحات واضحی را برای برخی رنگ ها در این جنس نشان می دهد. ذکر این نکته ضروری است که اکثر پاسخ دهندگان او از جوامع غربی هستند. محیط شخصی – به ویژه ادراک فرهنگی – نقش مهمی در بیان تناسب رنگ با جنسیت دارد که به نوبه خود می تواند بر ترجیحات رنگ فردی تأثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

یافته های هالوک در مورد رنگ های مورد علاقه مردان و زنان

تحقیقات بیشتر در مورد درک رنگ ها و ترجیحات نشان می دهد که مردان معمولاً رنگ های تند را در مورد سایه های رنگ ترجیح می دهند، در حالی که زنان رنگ های ملایم تر را ترجیح می دهند. مردان نیز تمایل بیشتری به انتخاب سایه‌های رنگ مورد علاقه خود دارند (رنگ‌هایی که مشکی به آن اضافه می‌شود)، در حالی که زنان بیشتر رنگ‌های روشن (رنگ‌هایی که سفید به آن اضافه می‌شود) انتخاب می‌کنند. با این حال، آنها هنوز در تئوری رنگ به شدت مورد بحث هستند. به نظر می رسد چنین کاری باید خارج از کلیشه های جنسیتی انجام شود. “ارتباط درک شده” نباید آنقدر سفت و سخت باشد که نشان دهد یک برند یا محصول نمی تواند موفق باشد. زیرا رنگ ها با سلیقه های مورد نظر در دامن همخوانی ندارد.

رنگ مناسب می تواند برند شما را متفاوت کند

مطالعات نشان می‌دهد که مغز ما برندهای قابل تشخیص را سریع‌تر از مارک‌های پیچیده ترجیح می‌دهد و این باعث می‌شود رنگ عنصر مهمی در ایجاد هویت تجاری باشد. حتی مقاله ای در مجله نشان می دهد که برای برندگان جدید بسیار مهم است که هنگام انتخاب رنگ از رقبای خود متمایز شوند.

انتخاب رنگ مناسب می تواند به برجسته شدن برند شما کمک کند. یک اصل روانشناختی به نام «اثر انزوا» می‌گوید: «چیزی شبیه انگشت شست پا که بیرون زده است، خاطره‌انگیزتر خواهد بود». دو مطالعه در مورد ترکیب رنگ ها، یکی پاسخ زیبایی شناختی را اندازه گیری می کند و دیگری به ترجیحات مصرف کننده می پردازد، نشان می دهد که تعداد زیادی از مصرف کنندگان مدل های رنگی با رنگ های مشابه را ترجیح می دهند.

آنها همچنین از پالت هایی با طیف های رنگی بسیار متضاد استفاده می کنند. از نظر هماهنگی رنگ، این به معنای ایجاد ساختار بصری متشکل از رنگ های مشابه آنالوگ و تضاد آنها با رنگ های مکمل است. این مفهوم در بازاریابی نیز نقش زیادی دارد. راه دیگر استفاده از رنگ های پس زمینه، اصلی و مات است.

لازم به ذکر است که این اصول ترکیب رنگ و آگاهی از روش های صحیح بسیار مهم است. زیرا گاهی برخی از افراد در این زمینه اشتباه می کنند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یک دکمه روی لباس قرمز، فروش را تا 21 درصد افزایش می دهد. با این حال، ما نمی توانیم تنها فرضیه های عجولانه در مورد “قدرت قرمز” را تایید کنیم. در واقع رنگ قرمز باید در پس زمینه یا پالت مورد نظر ارائه شود. در پالت سبز، قرمز تضاد بصری کاملی است و یک رنگ اضافی برای سبز است.

رنگ مناسب نام مناسبی دارد

اگرچه رنگ های مختلف را می توان به روش های مختلف درک کرد، اما حروف توصیفی این رنگ ها نیز مهم است. بر اساس مطالعه ای با عنوان “رز تحت هر نام دیگری …”، هنگامی که از مردم خواسته می شد به محصولاتی با نام رنگ های مختلف امتیاز دهند، اغلب حروف ظریف ترجیح داده می شدند. به عنوان مثال، علیرغم این واقعیت که به مردم یک رنگ نشان داده می شد، نام “موکا” بدیهی است که بسیار بیشتر از نام “قهوه ای” مورد توجه قرار گرفت. مطالعات دیگر نشان می دهد که همین امر در مورد طیف وسیعی از محصولات نیز صادق است. کاربران از حروف خاص و غیرمعمول برای رنگ ها استفاده می کنند تا آن ها را جذاب تر از نام های ساده و رایج خود بدانند.

نمونه هایی از روانشناسی رنگ در تبلیغات و تجارت

رنگ قرمز که در برندهایی مانند کوکاکولا، ردبول و باشگاه پرسپولیس استفاده می شود، فشار خون و سوخت و ساز بدن را بالا می برد. قرمز نماد انرژی است و شرکت ها و موسسات مختلف از این رنگ برای هیجان زده کردن افراد و ایجاد انگیزه در تصمیم گیری های سریع مانند «اکنون خرید» یا «اینجا کلیک کنید» استفاده می کنند. رنگ قرمز به دلیل انتقال انرژی می تواند برای ترویج نوشیدنی های انرژی زا، بازی ها، اتومبیل، ورزش و فعالیت بدنی استفاده شود. نکته مهم این است که توانایی دیدن قرمز بسیار بالاست.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

نارنجی را می توان در برندهای شرکت هایی مانند سایپا، مک دونالد، هواپیمایی الاتحاد و الخلیج مشاهده کرد. رنگ نارنجی هم انرژی قرمز و هم شادی زرد را با هم ترکیب می کند. رنگ نارنجی که نماد قدرت و استقامت است، معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزه را می رساند. این رنگ در چشم انسان احساس گرما ایجاد می کند; اما به اندازه قرمز تحریک کننده نیست. پرتقال انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتری به مغز می دهد و فعالیت ذهنی را افزایش می دهد. پرتقال در ارتباط با تغذیه سالم اشتها را افزایش می دهد. رنگ نارنجی ظاهر بسیار خوبی دارد و می توان از آن برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی استفاده کرد.

زرد یک رنگ قدرتمند و شاد است که اعتماد به نفس، اعتماد به نفس و سایر احساسات مثبت را القا می کند. رنگ زرد دارای طول موج طولانی است و بیشتر از هر رنگ دیگری قابل مشاهده است. زرد نیز رنگ خلاقیت است. شرکت هایی که در زمینه محصولات کودکان تخصص دارند بیشتر از رنگ زرد استفاده می کنند. لوگوی مک دونالد زرد رنگ است و طراوت و سرزندگی آن را نشان می دهد. برند فراری نیز با لوگوی زرد رنگ خود روحیه مسابقه ای خود را نشان داد.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما